Friday, August 13, 2021

När samhället sviker


Intressant artikel från Tobias Hübinettes blogg, med utförliga refererat från en DN-artikel. Har även länkat till själva artikeln, men den skulle ju kunna låsas framöver. 

Observera att detta är ännu ett argument mot hårda lockdowns. Omdirigering av SL-trafiken till utsatta områden är ju inte detsamma som en lockdown...

Om Sverige *väldigt snabbt* hade stängt gränserna, skyddat äldreboendena, avskaffat karensen för vårdpersonal, och omdirigerat kollektivtrafiken hade man kanske kunnat förhindra att COVID spreds som en löpeld till de reella riskgrupperna. Detta plus "mjuka" restriktioner av det sedvanliga slaget. 

Nu gjorde man ju inte detta, eller så gjorde man det försent (såg själv busskaoset våren 2020), och här står vi idag. Men observera att många länder med hårda lockdowns har ett *ännu sämre* läge än Sverige! Det verkar som att hårda lockdowns bara fungerar på Nya Zeeland (två öar i Stilla Havet) och *kanke* i Kina (en totalitär diktatur som kan göra vad den vill). 

Annars drar jag slutsatsen att "samhällsplanering" faktiskt fungerar...om det finns ett fungerande samhälle som faktiskt kan planera. Och det gör det ju inte längre i Sverige, efter decennier av social-moderata privatiseringar!

Hur SL hade kunnat hindra dödligheten bland invandrare (och arbetare) 

Tydliga klasskillnader i SL-trafiken under pandemin

3 comments:

  1. Undrar ju annars lite över Hübinettes politiska preferenser. Inte ens jag med mina eklektiska åsikter skulle skriva så här!

    https://tobiashubinette.wordpress.com/2021/08/13/praktupplagan-av-viribus-unitis-das-buch-vom-kaiser-fran-1898/

    ReplyDelete
  2. Är väl mer inne på ungerska revolutioner 1848 och sådana saker, lite lustigt att jag är mer "konsekvent demokrat" (Lenin) än Hübinette, som politiskt borde befinna sig ungefär 10,000 parsecs till vänster om min vänstra ärschelhalva, but whatever...

    ReplyDelete
  3. Jag kan möjligen tänka mig att stödja adliga riddare mot, säg, Djinghis Khans horder eller något sådant, annars...nja, vet inte riktigt...

    Jag vet att Hübinette är Österrike-Ungern-nörd, och det kan man ju vara oavsett om man är vänster eller inte (träffade för många år sedan en vänsterytter som tillhörde ölavsmakarsällskapet eller något sådant), men det ser ändå rätt så märkligt ut...

    ReplyDelete