Friday, April 2, 2021

Gud finns och jag vill härifrån



"Det finns ingen Gud, planeten är mitt hem"

Länken ovan går till en märklig artikel i Aftonbladet. Den är förvisso intressant, men jag erkänner att jag inte riktigt håller med! Inlägget kombinerar panteism, antropocentrism och allvetande dogmatism på ett rätt så irriterande sätt. Och så detta ständiga struntprat om att detta inte är "religion", när det i själva verket är precis vad det är. Lägg också märke till hyper-kristendomen: den gröna panteismen är *ännu* mer allvarsam och tungsint än den jäkligaste schartauanska väckelse!

Ok, här kommer min gissning om hur det egentligen förhåller sig.

Gud finns visst, den här planeten är inte mitt hem, och jag vill härifrån! Men under tiden tänker jag fanimej festa. Och vi är förvisso inte särskilt viktiga heller... 

11 comments:

  1. Länken fungerar inte, trots att den verkar vara rätt. Sök på rubriken och Aftonbladets namn istället, eller gå in på AB:s sida och scrolla neråt tills du hittar den...

    ReplyDelete
  2. Kommer antagligen aldrig att förstå mig på panteister, hur kan man dyrka denna världens förgängliga ting, eller en imperfekt världssjäl som ständigt skapar lidande och död? Vad är fördelen med detta jämfört med ateismen? Förstår ingenting...

    ReplyDelete
  3. Panteismen förklarar mer än materialismen (t ex författarinnans märkliga upplevelse ute på ängen), men jag förstår ändå inte varför den skulle vara bättre som djupare livsåskådning?

    ReplyDelete
  4. Varför ska jag dyrka något slags "energi" som skapat en värld av ständigt lidande? What on earth is the point? Åt helvete med den!

    ReplyDelete
  5. Anta förresten att någon, vi kan kalla honom Paulus, möter ett överjordiskt väsen, vi kan kalla honom Kristus, på väg till låt säga Syriens huvudstad? På vilket sätt skiljer sig denna upplevelse från artikelförfattarens? Hur vet hon att panteismen är sann, medan Paulus bara hade en jäkligt häftig hallis?

    ReplyDelete
  6. Det ironiska med artikeln är att den fotfarande rör sig i en kristen föreställningsvärld av mänsklig utvaldhet, arvsynd, lidande och skuld. Det var...intressant. Någon frälsning verkar dock inte finnas. Kristendomens sämre sidor har alltså bibehållits, medan de bättre tagits bort?!

    ReplyDelete
  7. Jag klickade på länken, och fick upp denna text.

    "Hoppsan – vi kan inte hitta sidan!

    Det kan bero på felaktig länk, eller att sidan precis har publicerats men inte är klar för att visas än. Vi hjälper dig att gå vidare."

    ReplyDelete
  8. Hur vet fröken Tidagärde, Tidlösa eller vad hon nu heter att Paulus INTE hade en jäkligt häftig hallis på väg till Syriens förkättrade residensstad? Nå?

    ReplyDelete
  9. Erik,

    Testa att gå in på AB:s sajt och scrolla tills du hittar den. Vet inte vad felet är. Artikeln är uppe och min länk verkar stämma...

    ReplyDelete
  10. Jag kom in på denna länk. https://www.aftonbladet.se/kultur/a/Ky4XlE/det-finns-ingen-gud--planeten-ar-mitt-hem

    Ja, visst är det en form av religion, och hon skriver vackert. Jag är dock inte själv lika lika glad över tanken att jag skulle vara en liten del av energin från Big Bang.

    ReplyDelete
  11. Nu har jag förresten fixat länken.

    ReplyDelete