Thursday, August 17, 2023

Baba Nam Kevalam

 




Oh no, not these guys again...

12 comments:

  1. Maybe these guys should show up in Sweden and fight Muslims and Communists? LOL.

    ReplyDelete
  2. https://ashtarbookblog.blogspot.com/2022/09/shaivas-larp-ing-leninism.html

    ReplyDelete
  3. Melodin till Babanam Kevalam ändras hela tiden, texten är densamma. Den melodi jag hörde 1975 när jag bodde i en lägenhet där Ananda Marga hade gruppmeditationer varje vecka (jag deltog definitivt inte!) var bättre än den som hörs på den nedre videon. Ananda Marga och PROUT idag är inte speciellt monolitiska, och har en massa olika linjer företrädda i sina organisationer. Jag träffade för några år sedan en medlem i den ena eller den andra eller båda av dessa organisationer (jag brydde mig inte att reda ut saken) och retade mig på att han var benhård "klimatförnekare". Det hade dock inget med AM/PROUT att göra, det var hans egen excentriska åsikt. Ananda Marga idag liknar mest en vänstergrupp, och när man kommer i kontakt med dem får man dejavu-känslor till 70-talsvänstern. PROUT är inte inriktade på att bekämpa kommunister och/eller muslimer (i Norge samarbetar de med ex-maoistiska kommunister) utan att informera om kapitalismens skadeverkningar och lägga fram (och utveckla) sitt eget ekonomisk-politiska alternativ.

    Men, nej, jag stöder dem inte....

    ReplyDelete
  4. ChatGPT om PROUT.

    Känner du till en organisation men namnet PROUT?
    ChatGPT

    Ja, jag är medveten om organisationen med namnet PROUT. PROUT står för "Progressive Utilization Theory" eller "Progressive Utilization Theory of Everything" och är en socio-ekonomisk och filosofisk teori som utvecklades av den indiska filosofen och reformatorn Prabhat Ranjan Sarkar (1921–1990).

    PROUT syftar till att skapa en ekonomiskt rättvis och socialt balanserad samhällsstruktur genom att betona lokal ekonomisk utveckling, decentralisering av makt och ekonomi samt en kombination av privat och kollektiv egendom. Teorin betonar också vikten av att tillfredsställa grundläggande mänskliga behov som mat, kläder, bostäder, utbildning och hälsovård.

    PROUT har fått uppmärksamhet inom vissa kretsar, särskilt i Indien och andra delar av världen med en intresse för alternativa ekonomiska och samhällsmodeller. Det är dock viktigt att notera att teorin inte har fått så mycket globalt erkännande eller inflytande som vissa andra samhällsteorier. Om det har hänt några förändringar eller utvecklingar i organisationen eller teorin efter min senaste uppdatering i september 2021 har jag ingen information om det.

    ReplyDelete
  5. Ha ha, vad lustigt. Fast AI säger inget om Ananda Marga...

    ReplyDelete

  6. Vet du något om Ananda Marga?
    ChatGPT

    Ja, jag är bekant med Ananda Marga. Ananda Marga, som översätts till "Stigen till Glädje", är en religiös och andlig organisation som grundades av Prabhat Ranjan Sarkar, även känd som Shrii Shrii Anandamurti (1921–1990), samma person som utvecklade PROUT-teorin som jag nämnde tidigare.

    Ananda Marga kombinerar andlighet och socialt engagemang och har anhängare över hela världen. Dess filosofi innefattar meditation, yogapraxis, etiska principer och en strävan efter personlig och spirituell utveckling. Organisationen betonar vikten av att kombinera andlig strävan med samhällstjänst och har initiativ inom områden som utbildning, hälsa, miljöskydd och välgörenhet.

    Ananda Marga har varit föremål för kontroverser och politiskt tryck i vissa regioner, men det är viktigt att notera att uppfattningarna om organisationen varierar och det finns olika synpunkter på dess verksamhet och påverkan.

    Vänligen observera att min information kan vara baserad på förhållanden fram till september 2021, så det kan ha skett förändringar eller händelser efter den tidpunkten som jag inte är medveten om.

    ReplyDelete
  7. ChatGPT är ovanligt inställsam, måste jag säga...

    ReplyDelete
  8. Inte så ovanligt för ChatGPY. När jag ställde en kritisk fråga om Dominikanerorden hamnade denna AI i en ren försvarsställning och verkade nästan upprörd.

    ReplyDelete
  9. Något om hur de deltog i undertryckandet av katharerna, gissar jag?

    ReplyDelete
  10. Har förresten läst "Profeten" av Kahlil Gibran nu. Se mitt senaste blogginlägg!

    ReplyDelete
  11. De flesta historiker verkar mena att huvudanledningen till att Dominikanerorden grundades var att de skulle bekämpa katarerna. ChatGPT förnekade inte att den bekämpade katarerna men hävdade med emfas att det absolut inte var därför den bildades. Jag tror att denna AI är programmerad till att inte säga något som gör att organisationer ska kunna angripa den och säga att den förtalar dem. Ja, nazister och öppna fascister är ett undantag, men i övrigt gäller det nog alla organisationer jag minns att jag kollat.

    ReplyDelete