Tuesday, April 26, 2022

LÄGG FÖR HELVETE AV MED TALSPRÅKET

Pappa har en flickvän

Kan inte Aftonbladet (och vissa andra) bara lägga ner det jäkla talspråket i nyhetsrapporteringen? Nej, det heter inte "pappa" eller "mamma", det heter "far" och "mor". Putin har inte en "flickvän", det är en älskarinna. Man "pratar" inte med Putin, man talar, samtalar eller förhandlar. Putin "nobbar" inte fredsavtal, han förkastar dem. Och så vidare, och så vidare!

Den här typen av språk infantiliserar ("flickvän"? Det är en 38-årig kvinna), skapar en bisarrt familjär känsla (fredsförhandlingar mellan krigförande parter blir "prat" i fikarummet med Britt-Marie 45) eller fördummar. 

Det börjar faktiskt bli riktigt, riktigt irriterande. Jag irriterar mig på alla putte-nuttiga röster i TV:s nyhetsprogram också. Särskilt enerverande i rapportering från krigszoner. 

Jo, och en annan sak. Aftonbladet, jag visste inte att "bög" numera var ett acceptabelt ord för homosexuell man, men okej, jag ska lägga det på minnet.

Nu måste jag prata lite med bögens flickvän, innan han nobbar mitt putte-nutte-nutte-nutt innan kärnvapenmissilerna smäller av!

Hajja, mannen. 

2 comments:

  1. Pappa försökte våldta flickvän

    https://samnytt.se/mystisk-afghansk-trebarnspappa-bakom-brutala-gruvvaldtakten/

    ReplyDelete
  2. "Bögems flickvän"... Vad är det för ett monstrum? Svårt att veta exakt i denna tid av skalpell och hormonmussbruk. Kanske en Shemale?

    ReplyDelete