Saturday, November 21, 2020

From Caracas with love

For obvious reasons, I don't know if Venezuela rigged the US elections in Biden's favor, although I suppose that *would* be rather impressive if true!

So I offer this little link just for the hell of it. Discuss amongst yourselves... 

The link is to Wikileaks. The document is from 2006 and deals with the same Venezuelan company now accused by Giuliani of rigging the US elections. At the very least it shows that the "national security" of the US is a big joke.

Which may or may not be a good thing, depending on what geopolitical alliances you prefer this week (insert ominous laughter here).

An urgent cable from Caracas

26 comments:

  1. This is actually fascinating. I knew the "globalized" US was a playground for all kinds of foreign actors, from China and Saudi to the UAE and Ukraine, but this gotta take the prize!

    ReplyDelete
  2. Venezuela is an explicit *enemy* of the United States, yet here we are.

    ReplyDelete
  3. It's the same with Russia. Aren't there sanctions against Russia? Yet, Gazprom has lobbyists in the US. One of the founders of the pro-Biden Lincoln Project worked as a lobbyist for Gazprom when he was still a "real" Republican!

    ReplyDelete
  4. Ironically, this makes Dem allegations of "Russian collusion" more likely. Although it could simply be projection!

    ReplyDelete
  5. Should I even give a damn? America is a weird globo-neo-colony, but why should I care? I live in Sweden. Would a nationalist America help *me*?

    ReplyDelete
  6. Let's be cynical. Maybe it's *good* for the balance of power that America is a yuge vacuum where every foreign actor can buy off a faction of their own?

    ReplyDelete
  7. USA har i princip förvandlats till en bokstavlig republica de banana. Hade jag varit en väldigt stor beundrare av Sovjet, Ryssland, Kina eller "den muslimska världen" hade jag uppfattat detta som helt oproblematiskt. Karma is a bitch!

    Jag uppfattar dock tanken på Stalins eller Puttes herravälde över Neuropa som lite problematisch...

    Men okej, jag förstår att många venezuelaner kanske har en annan syn på saken.

    ReplyDelete
  8. Ett nationalistiskt Amerika med kärnvapen kan ju bli jäkligt otrevligt.

    ReplyDelete
  9. Frågan är dock om sino-russisk hegemonism verkligen är bättre? Wolodarski kommer skita i brallan när Ryssland tar Gotland år 2040 och sedan bara mutar halva apparaten i DC att titta åt andra hållet. Det kan lika gärna vara halva den *demokratiska* apparaten!

    ReplyDelete
  10. Tidlösa was redpilled today. And blackpilled?

    ReplyDelete
  11. Thank God (and Koot Hoomi) I also believe in the white pill!

    ReplyDelete
  12. If foreign powers interfered in the US elections, China is the most likely culprit. Venezuela are just the fall guys. But would China really risk direct interference? That's causus belli! More likely is that the Dems did it themselves. Cherchez le liberal!

    ReplyDelete
  13. If Trump can prove China was behind it, and stays in power...shit!

    ReplyDelete
  14. Vet du vad detta är? https://llco.org/

    ReplyDelete
  15. Jag tror det. De uppstod ur en strömning som kallade sig Maoism-Third Worldism och som var extrema mutteoretiker. Den hävdade att arbetarklassen i västvärlden aldrig kommer att bli revolutionär och att revolutionära folkarmeer från tredje världen måste invadera och ockupera västvärlden vars befolkning ska omskolas genom kulturrevolutioner. Fortsättning följer.

    ReplyDelete
  16. Det hela lät extremt oseriöst, nästan som ett skämt. Maoism-Third Worldism parodierades av en lustigkurre på YouTube som kallade sig Maoism-Lin Biaoism. Parodin var nästan omöjlig att skilja från originalet...

    Den riktiga strömningen var en fristående fortsättning på Maoist Internationalist Movement (MIM), en märklig grupp på 90-talet. De var dock vanliga mutteoretiker. Fortsättning följer.

    ReplyDelete
  17. Det jag minns av materialet var att Maoism-Third Worldism uttalade sig positivt om både Lin och De Fyras Gäng, att de verkade stödja naxaliterna i Indien, och kanske även Sendero. Jag minns faktiskt inte.

    LLCO:s material läste jag knappt. Men de promoterades av personer i denna miljö. Lite ironiskt att första artikeln på deras sajt fördömer "vulgar Third Worldism"!

    ReplyDelete
  18. Jag upptäckte dem genom den kritik som finns här. https://danielkbuntovnik.wordpress.com/tag/prairie-fire/
    Författaren till denna kritik har jag tidigare stött på genom att han skrivit länga, snåriga, men kunniga artiklar med syftet att avslöja "Satanic Temple".

    ReplyDelete
  19. En av hans artiklar om "Satanic Temple" finns här. https://danielkbuntovnik.wordpress.com/2019/04/20/the-frontman-douglas-misicko-better-known-as-lucien-greaves-and-doug-mesner/

    ReplyDelete
  20. En mer systematisk genomgång av Satanic Temple gör han här. https://danielkbuntovnik.wordpress.com/anatomy-of-a-crypto-fascist-sect/

    ReplyDelete
  21. Bingo, det är definitivt samma strömning. Hans kritik av den är väldigt elak! Jag ska försöka läsa hans kritik av Satanic Temple också.

    ReplyDelete
  22. Han verkar helt hopplös. Jag slutade läsa ungefär mitt i förordet! Han snackar för mycket. Asberger? Men okej, ska försöka läsa vidare...

    ReplyDelete
  23. Har för ont i ögonen, får testa imorgon istället...

    ReplyDelete
  24. Jag har inte heller läst allt. Jag gav något han skrev till Per Faxneld som sa att han inte orkade läsa och bad mig att kort sammanfatta hans åsikter, vilket jag inte kunde....

    ReplyDelete