Saturday, March 18, 2023

When Noah met the Anti-Christ

 

"I have to help Noah survive the Flood,
hope I´m not too late"

“Noah” is a somewhat bizarre US film released in 2014. It has very little to do with the Biblical story of the Deluge, nor with the Book of Enoch (the two supposed sources of inspiration). Rather, it comes across as a fantasy film with Deep Ecology and occultic traits. Why does Noah use the skin of the serpent as a “Jewish” symbol, for instance? Why is the substance mined by the Cainites called “Zohar”? And why the heck do the fallen angels (here conflated with the Nephilim) actually help Noah build his Ark?!

Is it because Hollywood Kabbalists wants us to worship the Devil? Same old, same old… :D

Joke aside, another intriguing fact is that the film´s Noah character is a misanthropic Deep Ecologist and vegan who wants humanity to be entirely destroyed (including his own lineage). Indeed, the villain Tubal-Cain (who likes armadillo dog steak) sounds more sympathetic and realistic than the patriarch, who comes across a bit like a cult leader. In other words: “Noah” isn´t really about a quasi-Biblical past, but rather about our future…or present. In the end, Noah accepts that humanity should be allowed to procreate (while keeping the snake skin), at which “the Creator” greets him with huge rainbow-like phenomena.

What “Noah” proves is that you can get away with a second-rate fantasy flick and even portray it as “deep” if you give the characters nominally Biblical identities. Imagine what these guys could do with the Exodus story! But yeah, it was funny to see Hannibal the Cannibal starring Methuselah, I suppose…


10 comments:

  1. Har vi sett samma film? Har vi sett samma film? https://kiremaj70.blogspot.com/2014/05/varfor-bygger-du-noa-en-bat.html

    ReplyDelete
  2. Det finns kreationister som menar att köttätande blev tillåtet först efter syndafloden, så på den punkten kanske filmen har "rätt". Ja, det är samma film.

    ReplyDelete
  3. Blir dock osäker när jag tänker efter. Abel offrade ju djur till Gud. Fast tolkningen kanske är att han inte åt av offret efteråt?

    ReplyDelete
  4. Okej, det kommer från början av nionde kapitlet i Första Moseboken.

    ReplyDelete
  5. En intressant vers. Fast notera motsägelse med Abels offer...

    ReplyDelete
  6. "Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta" Intressant. Den versen har jag missat.De flesta kristna tokar det väl endast som att det handlar om att blodet måste ha tagits bort innan man äter det. Jehovas Vittnen är ju känt för sitt motstånd mot blodtransfusioner. men de anser tydligen också att det i sig är en synd att äta kött, även om Gud för närvarande tillåter det . Hade ett samtal med ettt Jehovas Vittne som sa att när gudsriket upprättas på jorden, ska det bli underbart, men att köttätare kommer att få en del omställningssvårigheter, eftersom de då måste bli vegetarianer.

    ReplyDelete
  7. Fast även om de flesta kristna kanske tolkar det som att man inte ska äta djur om inte blodet först avlägsnas drar de inte konsekvenserna av detta. Så vitt jag vet kan även de flesta fundamentalister äta blodpudding. Sjundedagsadventisterna har däremot vegetarianism som en del av sin lära, även om de så vitt jag fattar inte utesluter någon som ätit kött.

    ReplyDelete
  8. Här en länk till en bok som hävdar att vegetarianism var en central del av Jesu lära. https://www.adlibris.com/se/bok/the-lost-religion-of-jesus-9781930051263

    ReplyDelete
  9. De verser jag tänkte på (1 Mosebok 9:1 - 17)

    1Gud välsignade Noa och hans söner och sade till dem: "Var fruktsamma, föröka er och uppfyll jorden. 2 Fruktan och skräck för er skall komma över alla djur på jorden och alla fåglar under himlen, över allt som krälar på marken och över alla fiskar i havet. De är givna i er hand. 3 Allt som rör sig och har liv skall ni ha till föda. Så som jag har gett er de gröna örterna ger jag er nu allt detta. 4 Men kött som har sin själ i sig, nämligen sitt blod, skall ni inte äta, 5 och för ert eget blod, som har er själ i sig, skall jag kräva räkenskap. Jag skall utkräva det av alla djur, likaså av människorna. Av var och en som dödar sin broder skall jag utkräva den människans liv.
    6
    Den som utgjuter människoblod,
    hans blod skall utgjutas av människor,
    ty Gud har gjort människan till sin avbild.
    7Men var fruktsamma och föröka er.
    Väx till på jorden och föröka er på den."
    8Vidare sade Gud till Noa och hans söner: 9 "Se, jag skall upprätta mitt förbund med er och era efterkommande efter er 10 och med alla levande varelser som är hos er: fåglar, boskapsdjur och jordens alla vilda djur, alla som har gått ut ur arken, alla djur på jorden. 11 Jag skall upprätta mitt förbund med er: Aldrig mer skall allt liv utrotas genom flodens vatten. Aldrig mer skall en flod komma och fördärva jorden." 12 Och Gud sade: "Detta är tecknet på det förbund som jag för all framtid sluter med er och med alla levande varelser hos er: 13 Min regnbåge sätter jag i skyn, och den skall vara tecknet på förbundet mellan mig och jorden. 14 När jag låter moln stiga upp över jorden och regnbågen syns i skyn 15 skall jag tänka på mitt förbund, det som har slutits mellan mig och er och alla levande varelser, allt liv, och vattnet skall inte mer bli en flod som utplånar allt liv. 16 När regnbågen syns i skyn och jag ser på den, skall jag tänka på det eviga förbundet mellan Gud och alla levande varelser, allt liv på jorden." 17 Och Gud sade till Noa: "Detta är tecknet på det förbund som jag har upprättat mellan mig och allt liv på jorden."

    ReplyDelete