Saturday, October 31, 2020

You. Are. Fake. News.



Greta Thunberg kommer inom kort att ta över som "chefredaktör" på DN för en dag. Detta har lett till negativa reaktioner i bl.a. Svenska Dagbladet och Expressen. Det anses vara förkastligt att en aktivist får ta över ansvaret för en dagstidning då detta sägs hota tidningens objektivitet och journalistiska integritet. 

Jag betvivlar inte att skribenterna på dessa tidningar är kritiska till en krypto-vänsterradikal miljöaktivist, men det framgår väldigt tydligt att det egentligen inte alls handlar om Greta Thunberg. 

Det handlar närmare bestämt om det amerikanska valet, där medierna storljuger i stort sett hela tiden för att hjälpa fram demokraternas kandidat Joe Biden. Kritisk granskning är inte att tänka på. Faktum är att skribenternas kritik av amerikanska medier är ovanligt snäll! Det finns *mycket* mer att hämta där, tro mig. 

Jag gissar att det som skrämmer t ex Svenskan är att detta ständiga ljugande totalt ska förstöra mediernas trovärdighet, och att krisen även ska sprida sig till Sverige, där det mycket riktigt är just DN som utmärker sig i propagandabranschen. 

Men betyder detta att svenska högertidningar plötsligt ställt sig på "folkets" sida mot globo-eliterna? Nej, så är det nog inte. Lenin (som jag förvisso inte stödjer) sade att den borgerliga pressen i allmänhet säger sanningen, så att den kan ljuga med större trovärdighet när det verkligen gäller. Det är denna smarta propaganda som hotas av den alltför uppenbara "opinionsjournalistiken" i många av dagens medier. För egentligen har ju SvD och Expressen givetvis aldrig varit särdeles "objektiva" och "oberoende" heller... 

De är helt enkelt oroliga för att Wolodarski har kastat masken vid ett alltför olägligt tillfälle. 

Länkar:

New York Times' misstag upprepas nu i Sverige

Aldrig aktuellt låta Greta Thunberg styra SvD

Låt inte en aktivist ta över Dagens Nyheter

 



21 comments:

  1. Nästan off topic. Tänker Spartacist League sova sig igenom valet? Deras sajt har inte uppdaterats på flera månader, och någon vallinje finns inte heller.

    ReplyDelete
  2. Workers Vanguard har inte kommit ut sedan slutet av maj. Har de tokdött av corona allihopa, eller vad?

    ReplyDelete
  3. Ja, jag är "sektolog". Därav mina blogginlägg och kommentarer om vad olika obskyra vänstersekter tycker om allt från presidentvalet till den nationella frågan i Yttre Mongoliet...

    ReplyDelete
  4. If the Spartacist League doesn't endorse Kanye, we riot!

    ReplyDelete
  5. Vore kul om Spartacist League överraskar alla genom att stödja Joe Biden.

    ReplyDelete
  6. Det måste vara svårt för Spartacist League att ta ställning i presidentvalet. Trump är en sionistisk invandringsmotståndare och diktaturkramare som inte gillar kurder. Låter som Spartacist League. Joe Biden är borderline pedofil. Låter också som Spartacist League...

    ReplyDelete
  7. Jag undrar vad Spartacist League har för linje i coronafrågan? Gratis eutanasi för alla över 75 eller vad?

    ReplyDelete
  8. "För ett anti-kapitalistiskt arbetarparti som erbjuder gratis dödshjälp åt alla"

    ReplyDelete
  9. Den amerikanska medelklassvänstern upphör aldrig att förvåna...

    ReplyDelete
  10. "Vore kul om Spartacist League överraskar alla genom att stödja Joe Biden".

    Med tanke på den klassiska rubriken i Workers Vanguard, "Stop the puritan witch-hunt against Roman Polanski", kan de kanske formulera en motsvarighet nu: "Stop the QAnonite witch-hunt against Joe Biden". ;-)

    ReplyDelete
  11. He he. Problemet är förstås att Spartacist även försvarar yttrandefriheten för allt och alla, inklusive (rimligtvis) extrema grupper som QAnon...

    Det kan bli lite i valet och kvalet!

    ReplyDelete
  12. De skulle väl i så fall kunna skriva "Condemn the QAnonite witch-hunt against Joe Biden".

    Fast jag visste inte att de försvarade yttrandefriheten för alla.

    ReplyDelete
  13. Det verkar åtminstone vara implikationen, eftersom de har "försvarat" även kontroversiella grupper från statlig repression, som Branch Davidians, Moonies, NAMBLA, MOVE, etc. Även de där högerradikalerna vid Ruby Ridge tror jag stället kallades. Då med motiveringen att alla har rätt att bära vapen.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. https://kiremaj70.blogspot.com/2020/11/ett-sagoland-som-gar-till-val.html

    ReplyDelete
  16. Varför tog du bort inlägget om SWP? Det var intressant. Och förmodligen korrekt, också.

    ReplyDelete
  17. Jag har ju en lite annan syn på valet i USA, men jag håller med om att tankar om inbördeskrig eller militärkupp plötsligt inte låter *helt* vansinniga. Funderar faktiskt också på att sluta kommentera politik här på bloggen i några månader framåt, oavsett vem som vinner, för att inte bli alltför mentalt rubbad! Har mycket annat intressant att kommentera...

    ReplyDelete
  18. Jag tror förresten att Biden bara är en "place holder". Han kommer att avgå väldigt snabbt i händelse av seger till förmån för Harris. Vilket nog är det mindre onda i *det* scenariot även om jag inte gillar Harris heller. Hon verkar vara en färgad version av Hillary Clinton som i sin tur var en qvinnlig version av Bush... Dessutom verkar hon paradoxalt nog ha mindre stöd bland partiets väljare än Biden!

    ReplyDelete
  19. Vi får helt enkelt välja någon religion som AG så spelar det ingen roll vad som händer... :-)

    ReplyDelete
  20. Från Wikpedia om manikeerna. "Läran var under en tid en världsreligion med utbredning från Kina till Nordafrika/Spanien och som hotade att konkurrera ut kristendomen." Det hade kanske varit bättre om manikeerna hade segrat så skulle man sluppit de muslimska och "kristna" agenterna för demiurgen som idag dominerar det religiösa livet i större delen av världen. . . Och då kanske mänskligheten idag kunnat lämna demiurgens värld och återfötts i en bättre dimension. Jag märker att jag håller på försöka att övertala mig själv ... Våren 1986 försökte jag bli katar men blev ovän med Sveriges ledande kataranhängare så jag gav upp den idén.

    ReplyDelete
  21. Frågan är ju vad som hänt om manikeerna blivit statsreligion i ett imperium. Hade de blivit lika intoleranta som kristna och muslimer? Demiurgens agenter, som sagt var...

    Själv uppfattar jag dualismen som psykologiskt tilltalande men intellektuellt omöjlig. Ironiskt nog kanske jag står närmare den kristna ståndpunkten: världen är "fallen" men inte ond i sig. Fast fallet måste i så fall tolkas mer allegoriskt än den märkliga fabeln i Första Mosebok...

    ReplyDelete