Monday, February 3, 2020

Missförstå mig fel



Varför är det inte ett större ramaskri från vänstern när Vänsterpartiet gör gemensam sak med M, KD och SD mot en SAP-ledd regering som bildades för att stoppa just M, KD och SD? Istället avtackar alla Jonas Sjöstedt...

Missförstå mig rätt. Jag bryr mig inte heller.

Som Aftonbladet sade dagen efter 1914-omröstningen: "Pengar luktar inte".

Nej, just det. 

Folkfronten är visst vääääldigt bred i dessa dagar. OK, då vet vi det. Ashtar Command Book Blog drar härmed sina slutsatser. Vänta bara, ni kommer att få se breda folkfronter vart det lider... 

14 comments:

  1. Kan du inte bilda folkfront med Greta Thunberg? Ni vore ett väldigt omaka radarpar, mer omaka än Stalin och Mannerheim under lappländska kriget HAHAHAHA

    ReplyDelete
  2. 1914-omr5stningen? Aftonbladet?

    Det skulle för övrigt vara intressant om du redde ut din egen politiska linje i dessa dagar. Du kritiserar regelbundet andra, men det är lite o0klart exakt från vilken utgångspunkt....

    Själv är jag medlem i Vänsterpartiet och jag ser inga större problem med att de i konkreta frågor röstar på samma sätt som SD, KD, och M. Detta är ingen folkfront. Om man aldrig fick rösta som dessa partier skulle ju dessa kunna krossa V hur lät som helst. De kunde ju i så fall kunna lägga fram mängder av förslag som är V:S hjärtefrågor och skulle sedan kunna skratta gott när V stoppar ALLA dessa förslag med sina röster.

    ReplyDelete
  3. "Pengar luktar inte". Se länk nedan.

    https://www.aftonbladet.se/ledare/a/RRBOe5/valfardens-pengar-luktar-faktiskt-inte

    1914 är ju en skämtsam hänvisning till Det Stora Förräderiet som sägs ha inträffat det året.

    ReplyDelete
  4. Jag har inget klart politiskt perspektiv. Lyser det igenom? Jag håller väl på att utvecklas till något slags "natíonalistisk" eller protektionistisk socialdemokrat. Vänsterpopulist?

    Fast egentligen vet jag inte var jag kommer att hamna. Jag har hitills undvikit att breda ut mig alltför mycket om mina politiska funderingar på bloggen, mest för att jag bara ändrar mig ett halvår senare...

    Jag var ett slags socialdemokrat med vänsterliberala drag under 00-talet och kanske början av 10-talet också. Idag vette fan.

    Mina åsikter i andra frågor (från Guds existens till Atlantis undergång) ändras också hela tiden.

    Detta *kan* ju vara något slags motreaktion mot en viss typ av dogmatism jag sysslade med i min ungdom... ;-)

    ReplyDelete
  5. Anonymous (överst på tråden),

    Om Greta engagerar sig i andra frågor kanske jag kan bilda en folkfront med henne. Vad sägs om en kampanj mot skolnedskärningar, som tydligen drabbar barn med "bokstavsdiagnoser" särskilt hårt? Jag tror hon kommer att göra mer nytta där än i Davos...

    ReplyDelete
  6. "sägs ha inträffat"? Så här skrev du 2011.
    "Vänsterns ståndpunkt är förräderi. Det är 1914."

    Kolla gärna länken nedan.
    https://www.blogger.com/comment.g?blogID=5978248756669811485&postID=745547781111787222

    Du låter vare sig som en socialdemokrat eller som en populist. ;-)

    ReplyDelete
  7. "Om Greta engagerar sig i andra frågor"... Hon har i ung ålder insett att mänskligheten håller på att utrota sig själv. Då blir alla andra frågor ... perifera.

    ReplyDelete
  8. En tillfällig lapsus, LOL. Fast jag är faktiskt fortfarande mot NATO:s bombningar av Libyen...

    Här är annars min bästa kommentar, om Andre-JAS Malm:

    "För övrigt…anser jag att Hugo Chavez bör införa ett intellektuellt flygförbud för allmänvänstern. Bombningar av utvalda mål i Lund, Uppsala och Umeå inleds imorron, lokal tid. Flygförbudszonen kan eventuellt utsträckas till att även gälla mål på marken i Södermalm.
    Det här är sista varningen."

    Menar du att jag inte lät som en socialdemokrat eller populist då, eller att jag inte låter som det nu?

    ReplyDelete
  9. Apropå Greta...

    Jo, det kan jag förstå, men tyvärr tror jag inte att ett omedelbart stopp för fossila bränslen (vilket jag tror är hennes ståndpunkt - lite som vår gamle vän Andre-JAS kanske? Han kanske vill att NATO-planen ska tankas med biobränsle då istället?) är realistiskt eller ens önskvärt. Den moderna ekonomin som sådan, inte bara kapitalismen, skulle kollapsa. Och vad händer om vi slutar använda dem men Ryssland och Kina fortsätter? Eller för all del USA...

    Det kanske finns lösningar, trots allt, men jag tror att de i så fall är högteknologiska (som Carbon Capture eller mer kärnkraft, kanske baserad på thorium).

    Fast det allra bästa vore ju om man kunde lösa klimatkrisen genom att helt enkelt plantera fler träd!

    ReplyDelete
  10. Om inga lösningar hittas tro jag att jorden kommer att vara ett veritabelt inferno redan om 50 år, kanske tidigare.

    Nedskärningar av utsläpp, tekniska metoder för att bida koldioxid, och troligen kärnkraft under en lång övergångsperiod, kanske kan avvärja katastrofen.

    Men om det ska genomföras på ett konsekvenser t sätt krävs förmodligen en global planekonomi. Det är är därför som högern (jag prenumererar på SvD) verkar så obekväma med debatten.

    AG kom fram till att det var för sent., och började istället vänta på Jesu återkonst.

    Jag betvivlar starkt att Jesus kommer tillbaka så jag hoppas på en världsrevolution innan det är för sent.

    Frågan är vem om det är AG eller jag som är den mest naiva...

    ReplyDelete
  11. Jag tror att etablissemanget så småningom kommer att göra något, men att det kommer att bli riktigt otrevliga lösningar, t.ex. biologisk krigföring mot "andra sidan" för att på så sätt få ner befolkningen till en lämplig nivå.

    Min naiva förhoppning är att någon mäktig falang av etablissemanget och/eller någon mäktig demokratisk folkmajoritet hinner genomföra ett "snällare" program innan det är försent, antagligen någonting baserat på CCS och kärnkraft (men även energibesparingar, etc).

    Jag måste dock säga att jag uppfattar många inom vänstern och miljörörelsen som ännu mer naiva. Det finns ingen som vill rösta på ett parti som vill avskaffa både fossila bränslen och kärnkraft till förmån för sol och vind (som inte kan leverera, oavsett vad de helfrälsta säger). En *total* elektrifiering låter också vansinnigt orealistisk - detta verkar ha blivit den "pragmatiska" positionen något till vänster om mitten.

    Om detta misslyckas, kommer de som överlever att få all den "hållbara energi" de vill ha i 10,000 år framåt...

    Det mest störande är väl att de tekniska lösningarna på skiten förmodligen finns, problemet ligger "enbart" i själva implementeringen och finansieringen...

    ReplyDelete
  12. Men okej, de byggde rätt häftiga grejer redan under stenåldern! ;-)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Stone_Age#/media/File:Ggantija_Temples,_Xaghra,_Gozo.jpg

    ReplyDelete