Sunday, June 6, 2021

Upploppen i Hjällbo


Inte ens jag (och jag är väldigt beläst) har hört talas om mhallami tidigare. Jag har uppenbarligen missat boken "Familjen"!  

Länkarna nedan går till en vanlig vänsterblogg som kommenterar upploppen i Hjällbo, Göteborg. Det finns mer material förutom det jag länkar till. 

Bloggaren, Anders S, menar att det inte rör sig om "klaner", utan om en delvis kriminell släkt som de mer laglydiga elementen inom mhallami helt enkelt tröttnat på. (Fast i en annan artikel säger han att det faktiskt är släkter.) 

Jag har inte fördjupat mig i händelserna i Hjällbo alls - har helt enkelt inte hunnit - så dessa länkar ska inte uppfattas som att jag nödvändigtvis "stödjer" bloggarens perspektiv (eller kraftigt tar avstånd från det). 

Mhallami i Turkiet, Tyskland, Libanon och Sverige

Det handlar inte om en gängkonflikt och inte heller om klankultur

Ali Khans inblandade i upplop och skottlossning i Hjällbo

Gangsters som ett sätt att förstöra förorter

5 comments:

  1. Intäkter från brott investeras i lagliga verksamheter. Bra om inte alla i släkten är kända brottslingar i det skedet.

    ReplyDelete
  2. Jag måste beställa och läsa "Familjen" vad det lider. Att mhallami hamnat under radarn måste vara självvalt, annars hade de garanterat fått bidrag från svenska staten, men i gengäld blivit föremål för uppmärksamhet från kulturbyråkrater och andra "hjälpsamma" personer, så de kanske drog slutsatsen att det är bättre att låtsas vara vanliga araber så slipper man åtminstone *det* problemet?

    Stödjer egentligen välfärdsstaten, men med tanke på var Sverige har (krasch)landat så får man nästan något slags ofrivilliga sympatier för grupper som inte vill bli sedda av Globo-Liberala Storebror...

    ReplyDelete
  3. Trodde att jag godkänt två kommentarer från dig på min blogg men när jag var klar såg jag bara ett av dem. Råkade jag radera ett av dem av misstag? Eller inbillar jag mig bara att de var två?

    ReplyDelete
  4. PS. Det heter förstås "en av dem"....

    ReplyDelete
  5. Nej, det vara bara den där om zoom-kameran. ;-)

    ReplyDelete