Wednesday, June 9, 2021

The Greatest Story Ever Told?




So I decided to read the Good Book, the Greatest Story Ever Told, indeed the Mother of all Magna Opera. The Bible? Das Kapital? The Phenomenology of the Spirit? Naah, that´s basic bitch. I´m referring of course to "The Secret Doctrine" by Madame Blavatsky. I expect to be home at Christmas...if I ever manage to read it at all! 

I´ve already covered all the stuff about Brahman, now she´s going to explain Fohat. Unfortunately, that´s just book 1, part 1, section 5. This might take an entire manvantara...  

3 comments:

  1. Jag tvingade mig att läsa igenom Secret Doctrine under andra hälften av december 2010.Det var en hisnande upplevelse, men jag vill inte säga att jag slutade som en anhängare av Blavatsky. För att kanske uttrycka det en aning försiktigt.

    ReplyDelete
  2. Hon skriver som en kratta och det hela känns väldigt "stream of consciousness". Å andra sidan säger hon faktiskt *någonting* och det verkar intressant. Jag är dock fortfarande kvar på stadiet där Brahmas natt övergår till dag och Fohat manifesterar sig ur mörkret. Lär bli ännu mer hisnande (och intressant?) när jag om några månader/år/planetariska cykler kommer fram till avsnittet om Lemurien...

    ReplyDelete
  3. Fick förresten Harrisons bok om Jesus med posten idag, har dock inte börjat läsa den ännu, den är ganska tjock för att vara en av hans pocket specials. Något över 200 sidor.

    ReplyDelete