Thursday, December 7, 2023

Håller Putin på att vinna kriget?

 


Enligt samstämmiga världskrigsrubriker i kvällspressen är svaret "nej". Faktum är att Putin förlorade kriget redan på dag ett. Och han har bara förlorat sedan dess?!

Skribenten nedan kallade länge Mariupols fall för "Putins enda seger". Trots att Putin redan då erövrat en stor del av södra och östra Ukraina. Och så vidare. 

Men nu svänger han, totalt utan självkritik. Jag ville först skriva något om hur jag ser på *det*, men då hade väl Google censurerat det här inlägget också.

Och eftersom ni undrar: Jag stödjer fortfarande Ukraina. Det jag alltid vänt mig mot är den idiotiska propagandan, som ju inte ens har fungerat enligt sina egna definitioner. Trots ständiga försäkringar om att Putin ligger på dödsbädden, redan ersatts av en dubbelgångare eller bara har Nordkorea som allierad (dumheter alltihop) så har "krigströttheten" (sic) ändå brett ut sig i både USA och Europa. Och tydligen även i Ukraina, om man läser det finstilta. 

It´s almost as if some other approach is needed.

Och så säger man inte "vinna" om krig på högsvenska. Man säger "segra", "gå segrande ur" eller något sådant. Krig är inte en fotbollsmatch, lika lite som krigströtthet är något man kan känna om man inte lever i ett land som faktiskt krigar...  

No comments:

Post a Comment