Tuesday, January 30, 2024

The minds of killer whales

Credit: Henk Caspers/Naturalis Biodiversity Center


A highly disturbing look at the ocean´s smartest animal: the killer whale a.k.a. orca. They seem to be using their intelligence to really weird ends, such as killing substantially larger blue whales only to feast on their tongues, leaving the rest of the carcass to rot. Or killing sharks (including whale sharks) with the sole purpose of extracting their livers?! 

But sure, I suppose the rest of the dead whales or sharks become food for other scavengers. And the reason the orca´s behavior looks disturbing to us, is presumably that *we* are the only animal who has the right to help itself to delikatessen. Or so we imagined. 

Other orca behaviors are too bizarre to mention here. 

It´s not clear whether the orcas are *really* getting smarter, but they are certainly changing their behaviors through social learning. For instance, the population off the Iberian coast that rams and sinks boats. New hunting techniques could have been developed in response to changes in the fauna due to climate change.

Still, it seems humans may yet have the last word. Off the coast of Washington State, overfishing has led to the dissolution of orca groups and hence their social bonds, as individual orcas strike out on their own in desperate search for food. But this also makes it more difficult to learn and pass on new hunting techniques. 

Perhaps the killer whales aren´t really getting smarter at all. They are getting dumber! Something tells me many Homo wouldn´t mind... 

Are orcas getting smarter?

13 comments:

  1. Späckhuggarnas insatser mot överfulla båtar med män i vapenför ålder på väg mot Europa ska vi vara tacksamma för.
    Men visst, späckhuggare är rätt otrevliga. Gilkar att norpa sälungar som man sen spelar "vatten-tennis" med. Dvs slår till varandra på långa avstånd med stjärtfenan. Ibland klarar sig sälungen relativt oskadd. Då kan det hända att man simmar tillbaka till sälmamman med den. Framstår som en mycket obehaglig maktuppvisning. Typ "Ibland lämnar vi tillbaka era ungar vid liv bara för att vi är så rysligt snälla, he he". Psykopathumor av värsta sort.

    ReplyDelete
  2. Artikeln nämner ett liknande beteende med ungar till tumlare, som dock torteras till döds under vattentennisliknande former. Så intelligens används i närmast ondskefulla syften bland både människor och späckhuggare...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Får mig att tänka på engelsk rävjakt men inte ens engelsk övetklass är så sadistisk att den ger sig på rävens ungar.
      Shout out till Class war som på 90-talet dök upp och bombarderade ett helt rävjaktslag med hundbajs. Och då var man ändå inte ens särledes intresserade av djurrätt. Dock trevligt när klasskamp och djurrätt helt naturligt går hand i hand.

      Delete
  3. Jag får något slags filosofiska vibbar av Schopenhauer-typ när jag läser om dylika saker...

    ReplyDelete
  4. "Späckhuggarnas insatser mot överfulla båtar med män i vapenför ålder på väg mot Europa ska vi vara tacksamma för." Jag hoppas snart att du själv hamnar på en överfull båt på ett stormigt späckhuggartätt hav.

    Erik R

    ReplyDelete
  5. Ska åka finlandsfärja snart så du får hålla tummarna för att jag måste gå i livbåt och att en späckhuggare dyker upp och gör processen kort.
    Synd att jag i så fall inte kan läsa din eventuella kommentar om saken. Typ "En människa med fruktansvärd människosyn mötte äntligen sitt välförtjänta öde. Bara kolla alla otäckheter han skrivit och länkat till".

    ReplyDelete
  6. På samma sätt som flyktingar som drunknar eller äts upp av späckhuggare etc. slipper att läsa dina cynismer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men jag VILL ju läsa eventuella cynismer om mig efter min död, och kanske en ien och annan välvillig text med från folk som delar min cyniska humor.
      PS: Tänk så mycket klimatvänligare det är med späckhuggare som patrulerar våra vatten än en massa fartyg som drivs på tjockolja. Och så den uteblivna klimatpåverkan från alla unga män som annars skulle bosatt sig på kallare breddgrader.
      Thunberg kanske kan anföra en späckhuggarflock från en optimistjolle

      Delete
  7. Uppriktigt sagt så fuskar jag inte i svart magi. Och även om jag gjorde det fungerar den i alla fall inte. Du kommer med all säkerhet oskadd från din färjeresa och kommer att fortsätta att glädja dig åt drunknande flyktingar...

    ReplyDelete
  8. Själv riskerar jag dock att få slaganfall om jag fortsätter att läsa dig. Så jag lämnar denna sida nu. Frö säkerhets skull.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Synd att du så lätt får slaganfall, annars borde du lyssna på denna låten. Särskilt på "vänstra versen".
      https://youtu.be/4iWxGjcX0OE?si=R3rA3edltExZUcqg

      Delete
  9. För, inte Frö. Ciao.

    ReplyDelete
  10. Varför börjar du prata italienska så fort du fått nog av någons "fruktansvärda människosyn"? Men jag vill inte vara sämre, så Ciao ciao på dig själv och Arrividerci. Eller kanske inte det sista med tanke på dina eventuella
    slaganfall

    ReplyDelete